Slovenský raj na MTB
Zdeněk Bartoš

Vřelé díky Martinovi Rybákovi za převedení mých negativů do digitální podoby.

Kdy: 4.8.98.
Mapa: 1:50 000, Slovenský raj, mapa č. 124, vydal VKÚ Harmanec, š.p. v r. 1997

Popis trasy: Z Podlesku (540 m) stoupání (průměrný sklon + 8 %) po asfaltce (bez značky, Suchá Belá po levé straně) na Glackou cestu (940 m), na křižovatku modré, zelené a žluté značky. Odtud vpravo stoupání (+ 6,6 %) po modré značce (stále asfalt) na křižovatku se žlutou značkou (980 m) - Malá polana, dále po žluté značce (nezpevněná lesní cesta) na křižovatku se zelenou značkou (990 m) - horní konec Sokolej doliny, a pak po zelené značce (nezpevněná lesní cesta) mírné stoupání na křižovatku se žlutou značkou (1010 m), která leží poblíž vrchu Bykárka (1057 m). Následuje asi kilometrový velmi prudký terénní sjezd, či spíše vedení kola (- 23 % !!) po žluté značce k vodní nádrži Klauzy (640 m). Větší část sjezdu je za mokra velmi nebezpečná - kolo klouže na vápencovéch kamenech, větvích i v blátě. Dále vpravo (na jih) po zelené značce. Zpočátku stoupání (+ 6 %) po značce po šotolinové lesní cestě , od nadmořské výšky cca 790 m (cesta tvoří protisměrnou serpentinu a vede po dřevěném mostku přes potok) se nám značka ztratila (zřejmě odbočuje ze široké lesní cesty na užší, sice značenou, ale nesjízdnou, pěšinu doprava strmě vzhůru) a my jsme pokračovali po pěkné šotolinové cestě až do sedla (820 m) - poznávací znamení: na pravé (jižní) straně sedla je cedule ŠPR Holý kameň. Dále trasa pokračuje BEZ ZNAČKY mírně vpravo (pozor, původní lesní šotolinová cesta klesá ze sedla dolů do údolí potoka Lesnica vlevo od správné cesty a dovedla by vás zřejmě do Čingova nebo do Spiškej N. Vsi ) po lesních nezpevněných tzv. přibližovacích (traktorových) cestách. Zpočátku traverzuje s minimálními změnami výšky severní svah hřebene Holý kameň - Dubnica, po cca 1,5 km na první křižovatce je nutné dobočit kolmo vpravo, poměrně strmě vzhůru na hřeben (jihozápadním směrem). Asi kilometrové, stále strmější stoupání vám dá zabrat, ale dá se vyjet. Po dosažení nejvyššího bodu lesní cesta traverzuje z jihovýchodní strany hřeben Holého kameňa a pak mírně klesá až na louku. Zde jako by cesta končila, ale je možné pokračovat dále po přejetí louky v levém spodním (jižním) jejím okraji. Odtud cesta již klesá prudčeji ve vyjetých traktorových kolejích až na rozcestí. Je nutno pokračovat mírně vpravo po vrstevnici a nenechat se zlákat očekávaným sjezdem vlevo do doliny Flajšer (směr Novoveská Huta). Po cca 300 m jízdy po rovině se neznačená cesta připojuje na žlutou značku. Odtud vpravo po žluté, přes křižovatku s modrou, až na křižovatku se zelenou značkou (1050 m). Od křižovatky, stále po zelené značce (kamenitá lesní cesta), téměř po rovině na rozcestí značených cest u hotelu na Geravách (1080 m).

Nádherné louky na Velké polaně (1070 m) protíná šotolinová lesní cesta (zelená zn.) vedoucí k hotelu na Geravách.

Odtud po červené značce (lesní cesta) na křižovatku se žlutou (1070 m), a zde vlevo neznačenou šotolinovou lesní cestou poměrně dlouhý sjezd (cca 4 km) s četnými serpentinami do údolí Hnilce (780 m) k chatám v lokalitě zvané Stratenská píla (rozcestí zelené a červené značky, pitná voda pod chatou). Následuje stoupání (+ 3,4 %), nejprve kousek po staré asfaltce, později po lesní cestě zpevněné štěrkem, po zelené značce skrz přírodní rezervaci Malé Zajfy (romantická dolinka s úzkou loučkou, přes kterou protéká mělký potok vydlážděný oblázky) zpět na Glackou cestu, na křižovatku s červenou značkou (960 m). Kousek po červené značce (šotolinová lesní cesta) doleva (na sever), až k místu, kde značka opuští lesní cestu a odobčuje vpravo jako lesní pěšina (nedoporučuji pokračovat po značce, většinou nesjízdné). Zde stále dál po širší lesní cestě mírně vlevo bez značky (nikde neodbočovat vlevo) až k k rozcestníku, kde se na cestu opět připojí zprava červená značka. Odtud sjezd ke křižovatce se žlutou (880 m, horní konec Rothovy rokliny). Odtud stále po červené stoupání (+ 7,5 %) nad bývalou horáreň Glac (1030 m) a pak mírné klesání (- 4 %), stále po šotolinové lesní cestě, na křižovatku s modrou značkou (980 m). Po modré značce mírné klesání po šotolině kolem odbočky žluté zn. a pak po asfaltu na křižovatku se žlutou a zelenou značkou (940 m). Dále doprava po žluté značce (šotolina) zvlněným terénem s převažujícím mírným klesáním na křižovatku s červenou značkou (900 m). Doprava po lesní cestě (ve spodní části četné kameny a kořeny, ale sjízdné) a červené značce sjezd (- 6 %) na Kláštorisko (780 m). Z Kláštoriska sjezd (- 5,3 %) doleva po zelené (šotolinová lesní cesta) na křižovatku se žlutou (740 m), po žluté (šotolinová lesní cesta) mírné klesání na křižovatku s Glackou cestou (700 m) a po rozbitém asfaltu až šotolinové lesní cestě (příp. po červené) sjezd (- 8 %) zpět do Podlesku (540 m). Čistá doba jízdy bez přestávek: 4 hod. 3 min., délka trasy terénem a po lesních cestách cca: 38,3 km, po asfaltových cestách cca: 10 km, převýšení cca +1270 m, -1270 m.

Připomínky k této stránce pošlete na adresu: zdbartos@seznam.cz

[ Domovská stránka Z.Bartoše / VHT stránka Z.Bartoše / MTB stránka Z.Bartoše ]

Jste návštěvníkem této WWW stránky

od data uvedeného na počitadle mé Home Page.