Date: 3.12.97 From Z. Bartoš (bartosz@vszbr.cz) Následující text je jen můj návrh tras na léto 1998. Pokud to skutečně pojedu, upravím pak popis podle nově nabytých zkušeností. Oravské Beskydy. Oravská Polhora, na státní hranici s PLR (sedlo Hliny (800 m) cca 32 km. Odtud stoupání terénem po lesní cestičce pod Klobásovou na lesní cestu Pekárku (860 m). Po cestě klesání před hájovnu Vydrovka (735 m) a dále vlevo stoupání po rozbité asfaltce podél potoka Polhoranka do lokality Jalovec (860 m). Zde vpravo po lesní cestě stoupání na traverz Priehyby (1000 m). Dále bez větších převýšení do sedla Borsučie (1004 m) a pod Bukovým grůněm až na nejvyšší bod trasy (1160 m). Pak sjezd až na rozbitou asfaltku poblíž Hviezdoslavovej horárně (860 m). Po lesní cestě mírné klesání k Chatě Slaná voda (740 m). Těžší varianta - ze Slanej vody k Talagove grapě (760 m) a terénem na sever do sedla pod Jasenickou holou (860 m). Odtud vlevo sjezd po rozbité asfaltce k hájovně Kohůtová a do Or. Polhory (676 m) na rozcestí. Délka trasy terénem cca: 17 (těžší varianta - 22) km, po zpevněných cestách cca: 11 (21) km, převýšení cca +500 (620) m, -560 (744) m. Varianta č. 2. Oravské Beskydy . Oravská Polhora, před chatu Slaná voda . Kolem Talagovej grapy (760 m) terénem na sever do sedla pod Jasenickou holou (860 m). ). Odtud vlevo sjezd po rozbité asfaltce k hájovně Kohůtová, Vydrovka, Pekárka, Hlina, Biela farma, sedlo nad Veseliankou (930 m), Trchnovica, Mišovka, Hájka, Oleksovka, Vahanov vrch, Kopanica, Ťaskovka, horní část Klinu, pod Grapou, Zubrohlava. Délka trasy celkem cca 45 km. Převýšení: ?