Hardcore bikink v Jizerských horách - Petr Stoklasa

Podle názoru některých bikerů z popisované oblasti, vedou některé úseky níže uvedeného popisu místy, kde může dojít ke střetům s ochranáři i s pěšími turisty. Místního znalce Mirka Kolombo, který vám poradí jak se těmto úsekům vyhnout, můžete kontaktovat tady: m.kolombo@seznam.cz.

Stejně jako v článku o Krkonoších (Bike Peloton 5/95) se zaměříme spíše na jednodenní nedělní výlety než na delší dovolenou. Ostatně tyto poznatky a informace můžete při dovolené také dobře zužitkovat. Vše lze naplánovat velmi rychle a připravit během dvou hodin. Zkráceně řečeno: větší či menší batoh (záleží na počasí), náhradní kraťasy, tričko a osvědčí se také šusťáková souprava (stočená do malého balíčku), pak něco málo toaletních potřeb a jídla, a může se vyrazit. Pokud nevlastníte auto, nebo s ním nechcete cestovat (jedete-li ve více lidech je to ovšem nejpraktičtější), zbývá autobus nebo vlak. Díky kolům, které s sebou nepochybně mít musíte, připadne v úvahu nejspíše vlak. Kempů je v Jizerských horách více, ovšem nejlepší je jet do Frýdlantu nebo do Tanvaldu (hned vedle je Desná, u které je kemp). Z těchto míst se do hor vyjíždí nejlépe. Pokud se tedy nerozhodnete nocovat jiným, dražším způsobem, zbývá tedy již výše zmíněné, nebo širák - ten se ale kvůli věcem, které si můžete nechat v kempu pohodlně rozloženy, ale i kvůli nezbytnému pohodlí po vyčerpávající cestě a riskování s počasím, nevyplatí. UBYTOVÁNÍ Teď již ale zpět k horám. Ve Frýdlantu se můžete ubytovat v Turistické ubytovně, která je asi dvěstě metrů za nádražím. (Nocleh pro jednu osobu vyjde na cca 150 korun.) My jsme ale zvolili kemp, kde pěkná chatička s elektrikou, třemi postelemi, skříní a stolečkem stojí 90 korun (pro pracující se připočítává ještě 10 Kč příplatek). Doporučujeme tedy rozhodně raději než stany. Nemusíte jej zbytečně na den a půl rozkládat a i pohodlí uvnitř je nesrovnatelné s pěknou chatkou. Jizerské hory jsou pro kolo jako dělané. Na své si zde přijdou hlavně normální cyklisté, neb po většině hřebenech se dá cestovat i s favoušem. Hory jsou totiž protkány asfaltovými či panelovými cestami. Neznamená to ale, že se v nich nevyřádí i bikeři tvrdšího ražení. Je tu dost i klasického terénu a trialových sjezdů. Hardcore biker, který přetrpí to, že polovinu trasy absolvuje po asfaltu, se dokonale vyřádí na zbytku. Pro toto pohoří totiž platí: kde není asfalt, je tvrdá (v pravém slova smyslu) lesní cesta. Při plánování podle mapy si takovéto cesty vybírejte vždy z kopce, protože jsou ve většině případů nevýjezdné. Asfaltka je na mapě vyznačena podél stezky plnou černou čarou, takže to lze lehce rozeznat.

Vyražte z Frýdlantu po žluté směrem Větrov - Zátiší. Zde pojedete po asfaltu kolem malého rybníčku, kde se dá mimochodem velmi pěkně vykoupat. Krátce za ním už vjedete do terénu, kde vás čeká těžké stoupání. Zpočátku se jede dobře, ovšem zhruba v polovině nabírá na nelidské prudkosti a k Hřebencovému buku (křižovatka žluté, zelené a modré) dojedete mokří od potu. Celkově se jedná o výjezdný kopec, asi tak na hranici. Z křižovatky se vydáte po zelené (Exkurzní) cestě směrem na Skalní hrad. Pojedete po příjemné lesní pěšině s řadou potěšujících bikových nástrah. Skalní hrad tvoří žulová skála, kam můžete vylézt a pokochat se pěkným výhledem, případně si odpočinout na hezkém travnatém paloučku, který se na skále vyskytl nějakým záhadným způsobem. Pokračujete dále na Lysé skály a na Kopřivník, přičemž si užijete krásné, lehce trialové trasy s mnoha houpáky, krátkými, ale takřka kolmými sjezdy a prudkými zatáčkami. Následuje krátký a rychlý sjezd v korytu směrem na Oldřichovské sedlo, kde se perfektně pobavíte. Celá zelená cesta je totiž velice pestrá a protkána cyklistickými lahůdkami. (Nedělejte na této trase moc velký kravál, jelikož je pro cyklisty zakázaná! I když chybí cyklista v červeném kruhu, ochránci sídlící na Oldřichovském sedle jí dobře hlídají.) Ani na Oldřichovském sedle tedy není důvod uhybat na modrou a pokračuje se poměrně náročným výjezdem (a někdy příště skvělým rychlým sjezdem) kolem Jizerského kostelíka na Poledník (863,7 mn.m.). Následuje mírný sjezd na křižovatku typu T , kde se najíždí na prokletou asfaltku. Zde se dáte doleva (chybí značení). Na cestě z Bílé kuchyně k zimnímu kiosku najdete po pravé straně šikovně schovanou studánku, kde můžete vyměnit své staré zásoby vody za čerstvé. Stále jedete po Oldřichovské silnici (žlutá), napojíte se na červenou, kolem Krásné Maří, Tetřevího kůlu dojedete na Štolpišskou silnici (žlutá, žlutá se zelenou až k místu Nad Černým potokem, 926,7 mn.m.). Odtamtud stále po žluté na Gackův pomník, kde se napojíte na modrou a dáte se kolem Effenbergerovy smrti k odbočce na Jizeru. Celá asfaltová cesta vede rozmanitě chvílemi z kopce, po rovině, z velké většiny ale do kopce. BOMBA! Ano, doslova trialovou bombou by se dala nazvat zhruba něco přes půl kilometru dlouhá cesta na Jizeru (1122,0 mn.m.). Přesněji ne na ní, ale z ní. Při cestě nahoru budete muset asi 80 procent vyjít pěšky s kolem v podpaží, nazpátek je však asi 95 procent sjízdných, ovšem pouze pro trialisty těžkého kalibru. Místy spíše padáte než jedete, vše vám ztěžují hromady balvanů, posazených různě přes sebe, takže na každém metru jsou alespoň dvě možnosti vzpříčení kola a podobně. Chcete-li si zde zajezdit a užít, musíte se vykašlat na preventivní přenášení zdánlivě nesjízdných překážek, protože jinak neprojedete vůbec nic. Zdánlivě nesjízdná (pro normální lidi skutečně nesjízdná) je totiž celá cesta. Chce to prostě styl: dokud nespadnu, tak jedu, což se vám povede alespoň dvakrát. Máte-li tuto lahůdku za sebou, můžete se těšit na další. Následuje totiž zpátečka až k místu Nad Černým potokem, kde se napojíte na zelenou (Kozí) stezku. Opět trial k pohledání, zprvu jen lahodně zábavný, posléze (kolem Kauschkovy památky) přecházející do stylu brutal, kdy vás čeká cesta posypaná ostrými, velkými kameny. Vaše kolo se tedy pohybuje pouze po kamenech, cesty se ani nedotkne. Po zhruba 0,5 km se tento nářez změní na ryzí downhill se vším všudy - ostré zatáčky, zákeřné kameny a oblaka prachu. Opravdu paráda. A trvá to poměrně dlouho, až k silnici. Dole je výhodné se ze zelené odpojit nad žlutou, čímž si ušetříte pár zbytečných metrů po silnici. Pak už se zbývá jen dopravit přes Hejnice a Raspenavu do Frýdlantu. Tato trasa měří přibližně 45 km a projet ji lze zhruba za 5 hodin.

TRASA 2: SMRK Vyjeďte z Frýdlantu po silnici směrem na Raspenavu a Hejnice. Projedete jimi po hlavní silnici. Na konci města se u silnice objeví červená značka. Zde se můžete rozhodnout, zda se na Smědavu vydáte po červené a nebo po silnici. Máte-li rádi náročný terén a jízdu do kopce, zvolte červenou (Jedlová cesta), i když místy budete muset pravděpodobně kolo vést. V nejtěžších úsecích však červená značka třikrát protíná serpentýny silnice, na kterou se můžete v nejhorším případě napojit. Bikerům orientovaným spíše na sjezd a na trial doporučujeme zdolat Smědavu po asfaltu a šetřit si síly na později. Pro vyznavače pouze horských kol následuje ze Smědavy celkem nudná Jizerská (červená) silnice a to až ke Hnojovému domu. Cesta střídavě klesá a stoupá (až k 900 metrům), k Hnojovému domu však opět klesnete na zhruba 860 m. Nezapomeňte si všimnout Rašeliniště Jizerky, kde se můžete projít či na vlastní nebezpečí projet (ovšem pozor, jízda na kole je tu zakázána) po dřevěných chodníčcích mezi rašeliništěm, malebnými smrčky či klečí. U Hnojového domu nezapomeňte odbočit doleva na zelenou (Lasičí cestu), kde zhruba po půl kilometrech ostrého stoupání po asfaltě odbočuje zelená stezka do pravého horského terénu. Je to znamenitý trialový výjezd, náročný hlavně na vaší technickou zdatnost, a až na Jelení stráň je vyjma posledních pár metrů celý výjezdný. Je velice zábavný. Následuje příjemný mírný sjezdík po široké, šotolinou vysypané cestě na Pytlácké kameny. Dále se ubíráte z kopce neustále po zelené kolem Českého vrchu. Pozor však, aby vás nezmátla pravotočivá zatáčka! Pojedete pořád rovně, to znamená, že z široké cesty sjedete na užší. Po levé straně budete mít ohradu z dřevěných kůlů. Tato křižovatka je špatně značená. Asi po zhruba půl kilometru se napojíte na asfaltku, která vás dovede až na Předěl. Zde definitivně končí styk se zelenou a slovo dostane opět červená. Po ní budete klesat zhruba jeden km na hodnotu cca 860 m, ovšem pak dáte zavděk asfaltu, jelikož začnete opět stoupat. Zanedlouho se k červené přidá i modrá. Klíčovým bodem je pro vás křižovatka zmíněných dvou barev se zelenou. Převlékat kabát se ale nebude, pohodlné vyasfaltované zelené si vůbec nevšímejte. Dejte se hezky doprava, stále po červené a modré, takzvaným Nebeským Žebříkem. Prvních 10, 20, 30 metrů možná vyjedete - trialisté se budou chvíli pokoušet skákat - ale všechno je marné. Zde prostě musíte slézt z kola a zhruba 0,5 km jej vytlačit či vynést. Takto se dostanete na křižovatku žebříku se silničkou, kde červená zahybá doleva. Odtud zůstaňte věrní modré barvě, neb ta vás solidním, pohodlně výjezdným, cca 0,5 km dlouhým kamenitým výjezdem dovede až na nejvyšší bod Jizerských hor, na Smrk. Sjezd, který vás ze Smrku až do Nového Města pod Smrkem čeká, je odměnou za všechno trápění a veškerý asfalt. Zprvu zhruba kilometr prudkého sjezdu s četnými trialovými prvky, kde je třeba mít neustále prsty na brzdových páčkách a oči silně na štopkách. Následuje neméně prudký sjezd úzkou cestičkou mezi vysokou trávou. Zde dejte pozor na zrádné překážky a různé schodky či kmeny, které v trávě těžko spatříte. A aby byl sjezd pro Jizerské hory typický, následuje šotolinový downhill. Jste-li v ovládání horského kola dobří, nemusíte ze Smrku celý sjezd ani jednou slézt z kola. Do Nového města vás již dovede opět asfalt. A do Frýdlantu taktéž. Pokud vás snad Jizerské hory kvůli množství asfaltových cest nelákají, tak vězte, že ty závěry každé vaší vyjížďky stojí za to. Vždy to chce jen správně naplánovat. Sjezdy Jizerských hor jako jedny z mála oplývají neobvyklou barvitostí, na nichž si opravdu každý najde své. Jsou ojedinělé právě tím, že v momentě, kdy vás trial přestává bavit, začíná svižný a zábavný rychlý sjezdík.


Pripominky k teto strance poslete na adresu: zdbartos@seznam.cz


[ Domovska stranka Z.Bartose / VHT stranka Z.Bartose / MTB stranka Z.Bartose ]


Jste návštěvníkem této WWW stránky

od data uvedeného na počitadle mé Home Page.