Renault Express

- nová stránka - english version - statistika - e-mail -

Úvodem této stránky bych rád konstatoval, že důvodem k jejímu zřízení nebyla sebestředná snaha prezentovat veřejně svoje auto. Naopak. Původně jsem se jakožto čerstvý majitel snažil na internetu něco o Expressu najít. A to jsem těžce narazil. Přes vyvinuté úsilí (Google, yahoo.fr apod.) se mi nepodařila najít použitelná stránka o tomto typu Renaultu.
Když vynechám nabídky autobazarů a podobné, zbydou jen dvě stránky: jedna je japonská a nemá jinou jazykovou mutaci, než japonskou :-( a druhá je stránka nějakého fandy (tuším z Argentiny) a jeho sportovního tuningu tohoto "lehkého užitkového vozidla".*
Proto se pokouším touto cestou zjednat nápravu. Doufám, že se najde někdo, kdo mě buď na nějaký skvělý site upozorní, nebo někdo povolanější, který, otřesen tímto stavem, nějakou zajímavou stránku vyrobí. V krajním případě třeba i já přídám několik zajímavých informací pro majitele tohoto neuvěřitelně praktického autíčka.
* drobné opravy: japonskou stránku se mi podařilo přeložit do angličtiny díky on-line translatoru na Altavistě a Argentinská stránka je site místní tuningové firmy, a Expressy jsou na ní celkem tři. Tak, to jen tak na okraj. :o)


Co je vlastně Renault Express zač?
Primárně je to samozřejmě lehká dodávka určená hlavně do městského provozu, ideální pro drobné řemeslníky apod. Ovšem vzhledem k tomu, že Renault od počátku vyrábí i pětimístnou verzi, rázem se z ní stává geniální auto pro mladé aktivní jedince, jimž staré Škodovky nevyhovují a na nové vozy MPV nemají ... asi peníze nebo co. :-)
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že je to extrémně přizpůsobivé auto, které se dá díky naddimenzovanému prostoru i nosnosti použít opravdu pro ledacos. Při své délce necelých čtyř metrů (!) nabízí více vnitřního prostoru než o půl metru delší Octavia. Co to konkrétně znamená, a jak se toho dá využít, o tom níže.

Velmi stručně z historie
Renault Express byl uveden na trh v roce 1986 jakožto nástupce vozu podobné koncepce R4 Fourgonnette. Byl postaven na bázi Renaultu 5, s využitím dílů z R9 a 11. Od počátku byl nabízen ve čtyřech karosářských variantách se třemi motory 1.0, 1.1 a 1.6D (viz technický popis v magazínu Automobil č. 3/86). Někdy v následujících letech musel v nabídce přibýt motor 1.4, protože v roce 1990 se s ním již prodával. V roce 1992 prošel Express dílčími změnami a lehkých face-liftingem. Změny zasáhly přední masku, zadní světla, částečně interiér a Express se začal dodávat mimo dvoukřídlých dveří i se zadní, vzhůru výklopnou stěnou. Vyráběl se až do roku 1998, kdy jej nahradil typ Kangoo (resp. Kangoo Express).
Ještě by bylo dobré zmínit, že v některých zemích se prodával pod jménem Rapid a že se stal základem pro zajímavou Renaultovu studii pro volný čas Santa Fé.

R4 Fourgonnette Renault Express Renault Express po face-liftingu Renault Kangoo


Technické údaje typu 1.4
  Renault Express Škoda Favorit *
Rozměry (mm) Délka 3960 3815
Šířka 1560 1620
Výška 1720 1415
Rozvor 2585 2450
Objem zavazadlového prostoru (l) 710-2.600 251-1.038
Hmotnost (kg) Pohotovostní   845 840
Užitečná 545 450
Celková 1390 -
Zdvihový objem 1389 cm3 1289 cm3
Výkon    58 kW /5450 ot./min.    46 kW /5000 ot./min.
Palivo benzín benzín
Nejvyšší rychlost 140 km/h 150 km/h
Spotřeba paliva (l)     při 90 km/h 5,8 5,2
při 120 km/h 6,9 7,2
město 7,6 7,4
* pro srovnání jsem přidal údaje Škody Favorit, na nichž jsou výhody Renaultu nádherně vidět. Favorit totiž, ač se to nezdá, by měl být s Expressem plně srovnatelný. Ať již celkovými rozměry (délkou je Express znatelně blíž Favoritu než Formanu, je dokonce užší - rozuměj: zvenčí), váhou, objemem motoru a paradoxně také cenou. Vozy srovnatelného stáří se opravdu prodávají za srovnatelné ceny...

Technické údaje ostatních verzí dle magazínu Automobil č. 3/86

Moje zkušenosti s Expressem
Dlouhé úvody přeskočme. Renaulta Express jsem koupil v r. 2000 v jednom z brněnských autobazarů poté, co jeho cena klesla z 71.000,- až na stěží uvěřitelných 49.000,-.
Pravda, byl to dost riskantní krok: Renault Express z r. 1990, na tachometru 233.000 km, dovezen ze Švýcarska, po celou dobu provozu v Česku jako služební auto, posledních 5 let u stavební firmy..., to nemluvilo příliš v jeho prospěch. Na druhou stranu havárie (po které byl pravděpodobně přivezen) na něm nebyla téměř znát, koroze jen povrchová, plně provozuschopný, pětimístný, benzín 1.4, pět rychlostí, otevírací střecha, no nekupte to. Zvlášť když jsem nikdy předtím (a až na jednu výjimku ani potom) neviděl Express pod 100.000,-. Pravda z r. 1994 a novější.
Dva servisy, kam jsem ho dal skontrolovat, se shodly na tom, že je na něm poznat stáří, tohle a támhleto by chtělo časem vyměnit, ale nenašli jedinou závadu, která by ohrožovala provoz auta. Shodly se na tom, že nejnebezpečnější závadou jsou sjeté pneumatiky...
Nechal jsem tedy vyměnit "spotřební" díly (klínový řemen, svíčky, brzdové destičky...), a protože jsem plánoval dost náročné cesty po Alpách, preventivně jsem nechal vyměnit dost unavenou přední poloosu a stočit brzdové kotouče (původně se mělo jednat o výměnu, ale ukázalo se, že není nutná). Náklady (včetně koupě dvou mírně jetých pneu Semperit) dosáhly ca 10.300,-.
Během ročního provozu se vyskytly tyto závady: prasklý výfuk (svařen), přetržené lanko od plynu (opraveno svépomocí, po ca 4 měsících vyměněno za nové), vyklepaný kontakt na alternátoru a z toho plynoucí nedobíjení baterie (opraveno přihnutím kontaktů), závada v elektrice (nesvítila levá polovina auta - odtranil servis), přetržené lanko od spojky (opět servis), postupně 3 prasklé žárovky. Žádná ze závad nezpůsobila nepojízdnost auta. Za rok najel Express 11.000 km, převážně u horní meze zatížení. Vzhledem k náročným podmínkám provozu (viz např. následující odstavec) to považuji za skvělý výkon.
Zvláště v souvislosti s výkazem o tech. stavu od předchozího majitele. Všechny díly vozu (karosérie vč. laku, motor, převodovka, spojka, tlumiče, výfuk) označil za původní, jen u výfuku přidal malý otazník. :o) Když nic, mělo by to vypovídat o stavu za posledních pět let... I když přiznávám, že bezchybně funkční spojka se skoro čtvrtmilionem kilometrů mi nepřipadne jako moc pravděpodobná záležitost.
Celkově lze říct, že moje úvaha, že jakožto přeci jen užitkové vozidlo by měl být Express dimenzován na větší porce kilometrů, se zdá být potvrzována. Rozhodně mohu říci, že nedávné náhodné přesednutí do stejně starého Favoritu (který měl pro zajímavost na tachometru zhruba o 180.000 km méně) bylo skličujícím zážitkem. Ač si to majitel nemyslí :-), proti Renaultu je to už vrak.

Co všechno dokáže
Pro ilustraci, proč je to tak geniální pomocník, uvádím několik příkladů, co vše je v jeho silách.

  • cesta do Italských Alp v pěti lidech s bagáží na týden a lezeckých vybavením. Odhadované zatížení 520 kg, na dálnici dlouhodobě udržována rychlost 130 km/h, přejezd sedel Reschenpass 1504 m, Pso. di Sta. Maria 2501 m, Berninapass 2323 m, výjezd k Campo Moro 2020 m (od 1565 m šotolina).
  • cesta do Dolomit. Zatížení i výkony obdobné. Při stoupání na vysokohorské parkoviště pod Tre Cime nestačila ani dvojka, posledních 20 minut cesty na jedničku. Za těchto extrémních podmínek samozřejmě začal motor vařit, nicméně naplno puštěné topení situaci řeší, nebylo potřeba vůbec zastavit. Tyto cesty komentuje technik v servisu, že "to by si teda nedovolil". :-)
  • Dovnitř se vejde (a uveze) např.
    • 5 lidí s bagáží na víkend + 2 částečně rozmontovaná kola
    • 6 lidí s bagáží na víkend + 3 krabice od banánů + kolo (vidlice vystrčená otevírací střechou ven)
    • 7 lidí + 2 sbalená tee-pee (v této konfiguraci je Express ještě schopen bez škrtnutí projet rozbitou lesní cestu, kde prázdná(!) Felicia Combi třikrát bouchne zadkem o zem)

Obrázky
Protože znám povahu Internetových surfařů, kteří texty zásadně nečtou a prohlíží si jen obrázky, přidávám i minigalerii Renaultu Express. Dodávám, že žádnou aktualizaci předem neslibuju. :-)

Elegantní profil Srovnání s Š100L, ročník 1970 :-) Z povzdálí...
Interiér Interiér V lese...

Z cesty do Švýcarska...
Na dálničním odpočivadle Stoupání na sedlo St. Maria na CH-I hranicích, v pozadí Stelvio Stoupání na sedlo St. Maria na CH-I hranicích, v pozadí Stelvio
Sjezd serpentinami se St. Maria do Itálie Stoupání do obce Franscia Stoupání do obce Franscia

Base Campy :o)
Campo Moro pod Berninou pod Tre Cime pod Marmoladou

english version
© Brd'a, 2001